HISTORYPOŻ & MUZEOPOŻ

 

Blog o historii ochrony przeciwpożarowej, s​​​​​​przętu gaśniczego i działalności straży

HISTORYPOŻ & MUZEOPOŻ
Blog o historii ochrony przeciwpożarowej, s​​​​​​przętu gaśniczego i działalności straży
Blog o historii ochrony przeciwpożarowej, s​​​​​​przętu gaśniczego i działalności straży

historia ochrony przeciwpożarowej
historia straży pożarnej
dawny sprzęt techniki pożarniczej

Platforma edukacji w zakresie ochrony ruchomych zabytków techniki pożarniczej i opieki nad tymi zabytkami.

NA SKRÓTY

O PORTALU

Historia drabin nie tylko 
strażackich - w pigułce

17 czerwca 2021

Od starożytności do współczesności

 

Cywilizacje starożytnego Wschodu, a w szczególności Mezopotamii, Egiptu oraz Chin pozostawiły po sobie ogromny dorobek kulturowy. Tamtejsze ludy plemienne zakładające osady i miasta zapoczątkowały pierwsze proste rozwiązania społeczne, polityczne i techniczne,a działo się to wszystko na skutek rywalizacji i dominacji. Około 3 tysięcy lat p.n.e. kształtowały się imperia, które powstawały i upadały w wyniku licznych wojen, inwazji i podbojów. Historia drabin sięga czasów starożytnych i jest niewątpliwie związana z  zasadami budowy stopni, (schodów). Zapewne zostały wymyślone z konieczności przetrwania w trudnych, niedostępnych i nieprzyjaznych warunkach. Pierwsze drabiny budowane były z grubych gałęzi i używano je w codziennym życiu, m. in. do przedostania się na wyższe kondygnacje, ratowania ludzi z wykopów, zapadlisk, przy załamaniu się lodu na rzekach, jeziorach. Były również wykorzystywane w działaniach wojennych (oblężniczych).

 

Danuta Janakiewicz-Oleksy

Centralne Muzeum Pożarnictwa w Mysłowicach

 

Odporne na ogień schody i balkony stalowe – pierwszą miejską ucieczką. Bezpieczeństwo i estetyka dawnej przestrzeni

 

W 1784 roku angielski inżynier Daniel Maseres, skonstruował prostą drabinę schodkową o nazwie w wol. tłum: „ewakuacyjna ucieczka od ognia”.Drabina ta,mocowana była za pomocą klinów doczepionych do budynków, po których można było szybko zejść prosto na ulicę. Konstrukcje te, projektowane były głównie dla wysokich kamienic, w których mieściły się szkoły, szpitale i inne instytucje publiczne. Budownictwo wielopiętrowe można rzec, iż w zasadzie wymusiło zastosowanie odpowiednio wysokich sprzętów i konstrukcji stalowych dla celów tejże ochrony i ewakuacji. późniejszych latach podobne projekty były udoskonalane przez wielu innych znanych konstruktorów w tym przez Abrahama Ivella – brytyjskiego malarza, pisarza i co ciekawe pioniera w dziedzinie ochrony przeciwpożarowej. Jego działalność na niwie pożarnictwa rozpoczęła się w połowie lat 30. XIX w., kiedy to pełnił funkcję kierownika ds. bezpieczeństwa pożarowego w „Królewskim Towarzystwie Ochrony Życia od Ognia”.Drabina projektu Wiviella była osadzona i zamontowana na kołowym wózku. Mogła być  jednocześnie dosuwana i odsuwana od miejsca ewakuacji. Dosyć podobną myśl inżynieryjną za Oceanem wysunął  również w 1902 r. niejaki Henry Vieregg.

 

Miliony myśli i tyleż samo przykładów – historia drabin w pigułce

 

Wraz z rozwojem ochrony przeciwpożarowej i organizacji strażackich na całym świecie nastąpił podział i ogólna klasyfikacja drabin pożarniczych na m. in. przenośne i mechaniczne, a także na drewniane w tym konne wysuwne, które dzięki możliwości ich obrotu ustawiano przy budynku zachowując jednocześnie bezpieczną odległość  od ognia. Posiadały one ręczny wysuw przęseł o zasięgu nawet do 30 m. Do dzisiejszego dnia istnieje również podział na stalowe, aluminiowe i wykonane z tworzyw  sztucznych. Hakowe, sznurowe, przystawne, wolnostojące (jednoprzęsłowe, dwuprzęsłowe lub trzyprzęsłowe). Typologia i ich nazewnictwo nie wyczerpuje bynajmniej tematu próbując pokrótce opisać historię ich budowy i konstrukcji. Na ich tworzywo i przeznaczenie łączyło miliony myśli inżynieryjnych na całym świecie.  Amerykański stolarz i wynalazca - John H. Balsley w II. poł. XIX w.,, zaprojektował i zbudował dwa typy drabin tzw. bezpieczeństwa. Obie konstrukcje zostały  opatentowane w roku 1862 oraz 1870 i były pierwszymi złożonymi w Stanach Zjednoczonych wnioskami patentowymi dotyczącymi budowy i produkcji drabin.  Porucznik Christ Hoell ze St. Louis Fire Department opracował 19 grudnia 1877 roku, system techniki ratowniczej przy użyciu drabin hakowych, które już 50 lat wcześniej używane były w Niemczech. Christ Hoell przez wiele lat mieszkał i pracował w straży pożarnej w Elberfeld (obecnie Wuppertal w Niemczech), skąd czerpał wiedzę i doświadczenie w ochronie przeciwpożarowej i ratownictwie.  W dniu 7 maja 1878 roku, w Stanach Zjednoczonych wydano kolejne patenty do produkcji drabin pożarniczych. Konstruktorem i wynalazcą był Joseph Richard Winters.  Jego wynalazki początkowo wykorzystywane były w straży pożarnej w miejscowości Chambersburg.  William Heste (Wasilij Hastie), rosyjski inżynier, architekt i budowniczy szkockiego pochodzenia, po wielkim pożarze Moskwy w 1812 r., jako pierwszy zaproponował  plan odbudowy spalonego miasta. Historycy zajmujący się historią pożarnictwa w Rosji twierdzą, że ten wpływowy urbanista projektujący głównie mosty, zaprojektował również drabinę pożarniczą o wysuwie 17 m. Jego wszystkie plany dotyczące rewitalizacji miasta zostały jednak odrzucone i zapewne budowa drabiny

pożarniczej również się nie powiodła.

 

W 1. poł. XX w., popularne wśród polskich strażaków były drabiny typu berlińskiego, francuskiego oraz Szczerbowskiego – od nazwiska konstruktora. Antoni Szczerbowski w 1. poł. XX w. skonstruował drabinę strażacką tzw. uniwersalną lub polską. Później zaczęto używać nazwy: „drabina Szczerbowskiego”. Cechą charakterystyczną  konstrukcji było to, iż była ona dwuprzęsłowa z dwoma przymocowanymi drążkami. Używana była, jako drabina „zestawiona”, jako piramida i jako drabina dachowa. Drabina Szczerbowskiego wysoka była na 10 m i ważyła ok. 52 kg. Bocznice zbudowane były z drewna sosnowego, szczeble z jesionu. Wyjątek stanowiły: górny szczebel sekcji dolnej i dolny szczebel sekcji górnej, które wykonane były z ramek stalowych. W Polsce znanym inżynierem i pionierem ochrony przeciwpożarowej był również Józef Tuliszkowski. Tuliszkowski w okresie międzywojennym wzorując się na zagranicznych firmach, skonstruował wysuwną dwukołową drabinę mechaniczną transportowaną przez samochód i użytkowaną w strażach miejskich. Drabina posiadała zasięg 12 m. i produkowana była przez Fabrykę Drabin Strażackich w Łodzi.

 

Znane firmy polskie i zagraniczne produkujące m. in. drabiny pożarnicze w 1. poł. XX w.

 

Drabina sp. z o.o. Siedziba firmy znajdowała się w Łodzi przy ul. Kilińskiego. Zakład dział w okresie międzywojnia i w ofercie swojej posiadał drabiny wszelkiego rodzaju, m. in., sprzedawał drabiny systemu Szczerbowskiego, drążkowe – dwu i trzyprzęsłowe systemu wiedeńskiego oraz trzyprzęsłowe typu francuskiego.

W Krakowie w 1. poł. XX w., działała firma pod nazwą: „Pierwsza Polska Fabryka Drabin M. Kanarek”. Przy ul. Mazowieckiej produkowała i sprzedawała drabiny  strażackie hakowe, kołowe w tym mechaniczne oraz przystawne.

Strażackie Zakłady Przemysłowe w Warszawie oferowały drabiny wszelkiego typu. Historia firmy sięga roku 1925.

Fabryka Narzędzi Pożarniczych „Strażak”. Powstała w 1898 roku. W swojej ofercie sprzedaży posiadała niemalże wszystkie narzędzia i sprzęty niezbędne w strażach pożarnych.

Magirus – niemiecka firma produkująca sprzęt pożarniczy, istniejąca w latach 1866 - 1936. Została założona przez Conrada Dietricha Magirusa.

Firma Carla Metza z Karlsruhe i fabryka Johanna Georga Lieb z Biberach an der Riß. Te niemieckie firmy działały na przełomie XIX i XX w.

 

Literatura:

Na podstawie prezentacji multimedialnej: Tanya Reilly The history Fire escapes [w:] https://www.slideshare.net/TanyaReilly/the-history-of-fire-escapes

 

 

 

16 kwietnia 2024
— Pudełko zapałek - to wszystko  co udało nam się uratować!  Ryc. ze zb. Muzeum Karykatury w Warszawie autorstwa Stanisława
30 marca 2024
Zacerować albo  przykleić łatę i zasznurować! Radzili starzy strażacy przełomu XIX i XX wieku odnośnie reperacji węży tłocznych. Proste, praktyczne
15 marca 2024
Dzisiaj przestawiam Wam jedną z moich ulubionych strażackich reklam dwudziestolecia międzywojennego. Swoim stylem graficznym nawiązuje do  art déco, ale także

PRZEJDŹ DO INNYCH ARTYKUŁÓW

Redakcja Historypoż poszukuje informacji na temat zakładowej straży pożarnej nieistniejącej już Elektrowni I w Jaworznie na Górnym Śląsku.

 


 

Copyright 2022. HISTORYPOŻ&MUZEOPOŻ. Wszelkie prawa zastrzeżone. 

 

Blog o historii ochrony przeciwpożarowej, s​​​​​​przętu gaśniczego i działalności straży
Blog o historii ochrony przeciwpożarowej, s​​​​​​przętu gaśniczego i działalności straży
Blog o historii ochrony przeciwpożarowej, s​​​​​​przętu gaśniczego i działalności straży