HISTORYPOŻ & MUZEOPOŻ

 

Blog o historii ochrony przeciwpożarowej, s​​​​​​przętu gaśniczego i działalności straży

HISTORYPOŻ & MUZEOPOŻ
Blog o historii ochrony przeciwpożarowej, s​​​​​​przętu gaśniczego i działalności straży
Blog o historii ochrony przeciwpożarowej, s​​​​​​przętu gaśniczego i działalności straży

historia ochrony przeciwpożarowej
historia straży pożarnej
dawny sprzęt techniki pożarniczej

Platforma edukacji w zakresie ochrony ruchomych zabytków techniki pożarniczej i opieki nad tymi zabytkami.

NA SKRÓTY

O PORTALU

23 listopada 2025

Św. Florian i czerwono-biała Polska?

Dlaczego św. Florian na obrazie trzyma w ręce chorągiew w barwach czerwono-białych? Zastanawialiście się nad tym kiedyś? Czyżby malarz, który go stworzył pomylił się ? Znacie to dzieło? 

 

W dzisiejszej Sztuce Poż Pod Lupą, zwrócę uwagę na jeden z piękniejszych moim zdaniem wizerunków św. Floriana autorstwa polskiego malarza  Jana Trycjusza. To są czasy, kiedy jeszcze nie było mowy o strażakach, a barwy narodowe Polski były czerwono-białe. Zwróćcie proszę uwagę na zdjęcie i powiększcie multimedium przypisane do tego artykułu. Św. Florian strażakom zawsze kojarzy się i będzie kojarzył jako ich patron, mimo że w kilku co najmniej artykułach pisałam jeszcze o innych orędownikach polskiego strażactwa. Nie muszę też tłumaczyć, że święty ten w 1436 r. został ustanowiony jednym z czterech głównych patronów Korony Królestwa Polskiego i wówczas w ikonografii ukazywano go inaczej, a niżeli obecnie jesteśmy do tego wizerunki przyzwyczajeni.

 

 

arrow left
arrow right

PRZEJDŹ DO INNYCH ARTYKUŁÓW

Tak więc: W XVII wieku, kiedy powstał ten obraz, nie istniał jeszcze współczesny i urzędowo ustalony układ biało-czerwony. Trycjusz malował w drugiej połowie XVII wieku, a barwy państwowe w dzisiejszej formie zostały oficjalnie ustalone dopiero Konstytucją z 1831 r. Artyści epoki baroku malowali świętych patronów najczęściej w otoczeniu symboli patriotycznych i religijnych. Religia i tożsamość narodowa stanowiły jedność. Tak więc na tym płótnie dostrzegamy królewską czerwień, którą połączono z bielą Orła. 

 

Obraz przedstawia Św. Floriana jako silnego patrona Polski, stojącego na straży narodu. Płaszcz w intensywnej czerwieni, chorągiew z barwami czerwono-białymi i monumentalność postaci figuratywnej, tworzą wizję świętego jako duchowego obrońcy państwa. Scena łączy sacrum z polską tożsamością, a barokowy styl dodaje dramatyzmu i podniosłości.

 

Obraz Św. Floriana Jana Trycjusza znajduje się w kościele św. Floriana w Krakowie. 

d.j. [CMP] 

Redakcja Historypoż poszukuje informacji na temat zakładowej straży pożarnej nieistniejącej już Elektrowni I w Jaworznie na Górnym Śląsku.

 


 

Copyright 2022. HISTORYPOŻ&MUZEOPOŻ. Wszelkie prawa zastrzeżone. 

 

Blog o historii ochrony przeciwpożarowej, s​​​​​​przętu gaśniczego i działalności straży
Blog o historii ochrony przeciwpożarowej, s​​​​​​przętu gaśniczego i działalności straży
Blog o historii ochrony przeciwpożarowej, s​​​​​​przętu gaśniczego i działalności straży