historia ochrony przeciwpożarowej
historia straży pożarnej
dawny sprzęt techniki pożarniczej
Platforma edukacji w zakresie ochrony ruchomych zabytków techniki pożarniczej i opieki nad tymi zabytkami.
NA SKRÓTY
O PORTALU
Drodzy Czytelnicy Historypoż! Bardzo często otrzymuję na adres muzeum, w którym pracuję zdjęcia różnych przedmiotów z prośbą o ich identyfikację. Niektóre z tych kwerend przyznam są trudne - przeczytajcie chociażby artykuł o rozdzielaczu. Są również i takie kwerendy, które nie wymagają zbyt wielkiej analizy – przeczytajcie artykuł o śrubogwoździu, czy kluczach do łączników lub hydrantów. Najprostsze do identyfikacji są jednak te przedmioty, które posiadają wszelkie oznaczenia – sygnatury producentów lub ich pełne nazwy, tak jak w przypadku mojej ostatniej kwerendy, gdzie na sikawce przenośnej z lat 30. XX w. widniała nazwa producenta: „Składnica Straży Pożarnych Warszawa.”
W dzisiejszym artykule zapoznam Was z logiem LRL widniejącym np. na strażackich motopompach.
Czy wiesz, że …?
• Lilpop, Rau i Loewenstein - LRL to dawne przedsiębiorstwo - Akcyjne Towarzystwo Przemysłowe Zakładów Mechanicznych produkujące swoje wyroby w Warszawie.
• Zakład został założony przez Tomasza Evansa i Józefa Morrisa w 1818 r. Do firmy dołączył także Andrzej Evans (brat Tomasza).
Tabliczka znamionowa motopompy Syrena produkcji LRL oraz tablice reklamowe ww. firmy. Zobacz galerię.
Literatura:
[1] Michał Krasucki, „Katalog warszawskiego dziedzictwa postindustrialnego” , wyd. Fundacja Hereditas, Warszawa, 2009.
[2] Henryk Kaliciecki, Władysław Pilawski: „Motopompy pożarnicze 1888-1944”, Warszawa 1986 r.
[3] Księga adresowa przemysłu fabrycznego w Królestwie Polskim na rok 1904 / 1905 / 1906.
[4] Przegląd Pożarniczy 1937 r.
Sygnatura LRL na motopompie Syrena oraz logo firmy w układzie graficznym. Powiększ galerię.
Czy wiesz, że …?
• Motopompy strażackie sygnowane LRP, to pompy o nazwie Syrena firmy : Lilpop, Rau i Loewenstein.
• Od 1935 r., w motopompach Syrena zaczęto stosować silniki własnej produkcji dwóch typów: typ LRL -276 gaźnikowy, dwusuwowy, dwucylindrowy, chłodzony wodą o mocy 18 KM przy 3.000 obr./min. Od 1936 r. – silnik typu LRL-285 – gaźnikowy, dwusuwowy, dwucylindrowy, chłodzony wodą o mocy 25 KM przy 3.000 obr./min.
Redakcja Historypoż poszukuje informacji na temat zakładowej straży pożarnej nieistniejącej już Elektrowni I w Jaworznie na Górnym Śląsku.
Copyright 2022. HISTORYPOŻ&MUZEOPOŻ. Wszelkie prawa zastrzeżone.