historia ochrony przeciwpożarowej
historia straży pożarnej
dawny sprzęt techniki pożarniczej
Platforma edukacji w zakresie ochrony ruchomych zabytków techniki pożarniczej i opieki nad tymi zabytkami.
NA SKRÓTY
O PORTALU
Chevrolety, to chyba najbardziej popularna marka podwozi samochodów w jakie zaopatrywały się polskie straże pożarne międzywojnia. Na zdjęciu Stach i Baśka Ochotniczej Straży Pożarnej z Mławy. Te dwa autopogotowia jak niegdyś określano samochody gaśnicze, mławska straż zakupiła w połowie lat 20. Na dzień 1 stycznia 1934 r. tabor samochodowy tej jednostki składał się z autopogotowia marki Chevrolet, cysterny na 1500 litrów, także marki Chevrolet oraz cysterny marki International na 2200 litrów wody. Na tę chwilę nie posiadam informacji na temat producenta lub producentów zabudowy pożarniczej tych pojazdów. Jeśli posiadacie wiedzę, kto mógł wykonać nadwozia, to dajcie znać. W jednodniówce jubileuszowej 50 lecia tej jednostki (1881-1931) przeczytałam z jakimi problemami borykała się straż odnośnie zabezpieczenia i ochrony samochodów w miejscu. Przytoczę Wam najciekawszy fragment: „Pomieszczenie to jest nieodpowiednie, bowiem bramy tej remizy są niskie i autopogotowie nie może wyjeżdżać bezpośrednio na ulicę, trzeba w razie alarmu cofać tyłem wóz na podwórze, potem zawracać i wyjeżdżać przez ciasną bramę podwórza co bardzo opóźnia wyjazd i grozi nieszczęśliwym wypadkiem, lub uszkodzeniem wozu”.
Czytajcie Historypoż. Już niedługo dowiecie się dlaczego polscy strażacy chrzcili swoje samochody różnymi imionami.
d.j. [CMP]
Literatura dostępna w red.
Redakcja Historypoż poszukuje informacji na temat zakładowej straży pożarnej nieistniejącej już Elektrowni I w Jaworznie na Górnym Śląsku.
Copyright 2022. HISTORYPOŻ&MUZEOPOŻ. Wszelkie prawa zastrzeżone.