HISTORYPOŻ & MUZEOPOŻ

 

Blog o historii ochrony przeciwpożarowej, s​​​​​​przętu gaśniczego i działalności straży

HISTORYPOŻ & MUZEOPOŻ
Blog o historii ochrony przeciwpożarowej, s​​​​​​przętu gaśniczego i działalności straży
Blog o historii ochrony przeciwpożarowej, s​​​​​​przętu gaśniczego i działalności straży

historia ochrony przeciwpożarowej
historia straży pożarnej
dawny sprzęt techniki pożarniczej

Platforma edukacji w zakresie ochrony ruchomych zabytków techniki pożarniczej i opieki nad tymi zabytkami.

NA SKRÓTY

O PORTALU

02 czerwca 2022

Stach i Baśka wyruszają do pożaru

Chevrolety, to chyba najbardziej popularna marka podwozi samochodów w jakie zaopatrywały się polskie straże pożarne międzywojnia. Na zdjęciu Stach i Baśka Ochotniczej Straży Pożarnej z Mławy. Te dwa autopogotowia jak niegdyś określano samochody gaśnicze, mławska straż zakupiła w połowie lat 20. Na dzień 1 stycznia 1934 r. tabor samochodowy tej jednostki składał się z autopogotowia marki Chevrolet, cysterny na 1500 litrów, także marki Chevrolet oraz cysterny marki International na 2200 litrów wody. Na tę chwilę nie posiadam informacji na temat producenta lub producentów zabudowy pożarniczej tych pojazdów. Jeśli posiadacie wiedzę, kto mógł wykonać nadwozia, to dajcie znać. W jednodniówce jubileuszowej 50 lecia tej jednostki (1881-1931) przeczytałam z jakimi problemami borykała się straż odnośnie zabezpieczenia i ochrony samochodów w miejscu. Przytoczę Wam najciekawszy fragment: „Pomieszczenie to jest nieodpowiednie, bowiem bramy tej remizy są niskie i autopogotowie nie może wyjeżdżać bezpośrednio na ulicę, trzeba w razie alarmu cofać tyłem wóz na podwórze, potem zawracać i wyjeżdżać przez ciasną bramę podwórza co bardzo opóźnia wyjazd i grozi nieszczęśliwym wypadkiem, lub uszkodzeniem wozu”.

 

Czytajcie Historypoż. Już niedługo dowiecie się dlaczego polscy strażacy chrzcili swoje samochody różnymi imionami.

 

d.j. [CMP]

Literatura dostępna w red.

 

 

25 maja 2024
XIX wiek i początek XX  to okres, w którym nadal szukano różnych innowacyjnych rozwiązań w celu zastosowania sztucznych metod reanimacyjnych.
16 kwietnia 2024
— Pudełko zapałek - to wszystko  co udało nam się uratować!  Ryc. ze zb. Muzeum Karykatury w Warszawie autorstwa Stanisława
30 marca 2024
Zacerować albo  przykleić łatę i zasznurować! Radzili starzy strażacy przełomu XIX i XX wieku odnośnie reperacji węży tłocznych. Proste, praktyczne

PRZEJDŹ DO INNYCH ARTYKUŁÓW

Redakcja Historypoż poszukuje informacji na temat zakładowej straży pożarnej nieistniejącej już Elektrowni I w Jaworznie na Górnym Śląsku.

 


 

Copyright 2022. HISTORYPOŻ&MUZEOPOŻ. Wszelkie prawa zastrzeżone. 

 

Blog o historii ochrony przeciwpożarowej, s​​​​​​przętu gaśniczego i działalności straży
Blog o historii ochrony przeciwpożarowej, s​​​​​​przętu gaśniczego i działalności straży
Blog o historii ochrony przeciwpożarowej, s​​​​​​przętu gaśniczego i działalności straży