HISTORYPOŻ & MUZEOPOŻ

 

Blog o historii ochrony przeciwpożarowej, s​​​​​​przętu gaśniczego i działalności straży

HISTORYPOŻ & MUZEOPOŻ
Blog o historii ochrony przeciwpożarowej, s​​​​​​przętu gaśniczego i działalności straży
Blog o historii ochrony przeciwpożarowej, s​​​​​​przętu gaśniczego i działalności straży

historia ochrony przeciwpożarowej
historia straży pożarnej
dawny sprzęt techniki pożarniczej

Platforma edukacji w zakresie ochrony ruchomych zabytków techniki pożarniczej i opieki nad tymi zabytkami.

NA SKRÓTY

O PORTALU

28 grudnia 2025

Obić imitacją skóry

Czasami można jeszcze spotkać w remizach  i muzeach  zabytkowe sikawki konne i wozy konne rekwizytowe, które na wyposażeniu posiadają siedziska  (kozły) obite jeszcze naturalną skórą. Skóra była materiałem powszechnie używanym ze względu na swoje właściwości użytkowe. Jak to wygląda  współcześnie w ujęciu konserwacji i rekonstrukcji tej materii?  Naturalna skóra cechuje się ograniczoną trwałością w warunkach zmiennej wilgotności i temperatury.  Jest materiałem podatnym na degradację biologiczną. Jej regularna konserwacja jest kosztowna i trudna w długim okresie ekspozycji.  W przypadku rekonstrukcji brak jest oryginalnego materiału, co wyklucza zachowanie autentycznej substancji.

 

Z poprzednich zajawwek z tego tematu wiecie już, że nadrzędnym celem jest zachowanie czytelności historycznej obiektu przy jednoczesnym zapewnieniu jego trwałości, bezpieczeństwa użytkowania ekspozycyjnego oraz możliwości prezentacji w warunkach muzealnych i plenerowych.

 

arrow left
arrow right

PRZEJDŹ DO INNYCH ARTYKUŁÓW

Zastosowanie materiału zbliżonego wizualnie i fakturowo do skóry naturalnej należy zatem uznać za rozwiązanie kompromisowe, zgodne z zasadami konserwacji zabytków techniki, w szczególności z zasadą:minimalnej ingerencji w oryginalną substancję,odwracalności zastosowanych rozwiązań,czytelności historycznej formy przy jednoczesnym rozróżnieniu elementów rekonstrukcyjnych od oryginalnych.

 

Materiał imitujący skórę naturalną pozwala na:

wierne oddanie historycznego charakteru i estetyki obiektu,

ograniczenie ryzyka przyspieszonej degradacji,

poprawę trwałości elementów narażonych na intensywne oddziaływanie czynników zewnętrznych,

zachowanie bezpieczeństwa użytkowania podczas pokazów,

rekonstrukcji historycznych i transportu.

 

W świetle powyższego dopuszczenie obicia siedzisk materiałem zbliżonym do skóry naturalnej w sytuacji gdy pierwotnie stosowano skórę naturalną, jest uzasadnione merytorycznie, konserwatorsko i ekspozycyjnie oraz pozostaje w zgodzie z aktualnymi standardami ochrony zabytków techniki.

 

Ps. publikowana grafika w multimediach jest bardzo uproszczona. W tym temacie nie potrafiłam porozumieć się z AL by opracowała dla mnie siedziska typu kozły. Stworzyła za to stylizowane ławeczki. Tak czy inaczej wiecie, o co w tym przekazie chodzi i potraktujecie ją jako pogląd. 

 

d.j. [CMP] 

Redakcja Historypoż poszukuje informacji na temat zakładowej straży pożarnej nieistniejącej już Elektrowni I w Jaworznie na Górnym Śląsku.

 


 

Copyright 2022. HISTORYPOŻ&MUZEOPOŻ. Wszelkie prawa zastrzeżone. 

 

Blog o historii ochrony przeciwpożarowej, s​​​​​​przętu gaśniczego i działalności straży
Blog o historii ochrony przeciwpożarowej, s​​​​​​przętu gaśniczego i działalności straży
Blog o historii ochrony przeciwpożarowej, s​​​​​​przętu gaśniczego i działalności straży