historia ochrony przeciwpożarowej
historia straży pożarnej
dawny sprzęt techniki pożarniczej
Platforma edukacji w zakresie ochrony ruchomych zabytków techniki pożarniczej i opieki nad tymi zabytkami.
NA SKRÓTY
O PORTALU
Obumarłe cechy kreatywności artystycznej, do których warsztatów od lat nikt nie zaglądał. Uczeń nie posiada mistrza. Mistrz nie posiada ucznia. Tymi słowami zaczynam ten artykuł chcąc opisać światło, które nigdy już nie oświeci nam drogi i to nie dlatego że nie jest wstanie, lecz z obawy że nie będziemy mogli zastąpić go drugim takim samym lub podobnym.
Danuta Janakiewicz-Oleksy
Centralne Muzeum Pożarnictwa w Mysłowicach
Kulturotwórcza wartość
Rolą każdego tradycyjnego muzeum, które gromadzi i zabezpiecza eksponaty jest podnosić wartość kulturową tych wszystkich przedmiotów z przeszłości, które powstały dzięki m.in. rzemiosłu wzornictwa artystycznego, a ponieważ epoki w których zostały one wytworzone również minęły, to mamy tutaj do czynienia także z ich unikalnością nie do podrobienia.
W zbiorach Centralnego Muzeum Pożarnictwa w Mysłowicach certyfikat takiego dzieła autentyczności posiada niewątpliwie mosiężno-witrażowa lampa procesyjna pr. gazowa z wizerunkiem ukrzyżowanego Jezusa Chrystusa oraz św. Floriana. Obie postaci ikonograficzne posiadają polichromię i ukazane zostały na jednolitym niebieskoszarym tle. Dekoracyjne dewocjonalium, używano podczas uroczystości religijnych. W bardzo dobrym stanie zachowały się elementy witrażowe (ręcznie malowane), na których ukazano motywy florystyczne i geometryczne. Na obiekcie widoczne ślady korozji, ubytków, zadrapań i patyny wskazują na wiek przedmiotu. Przedmiot wraz z dekoracjami figuratywnymi oraz drewnianym styliskiem – w multimediach prezentowany w częściach. Po złożeniu jest sporych rozmiarów.
Metryka
Trudno jest mi jak do tej pory na podstawie prostych jedynie oględzin określić dokładny czas powstania tego przedmiotu, dlatego dla bezpieczeństwa założyłam przełom XIX i XX w., aczkolwiek chciałabym móc kiedyś udowodnić, że może on pochodzić nawet z końca XIX w. Czy twierdzenie to można uznać za słuszne? W mojej opinii brakuje mi także argumentu dla ustalenia z jakiego regionu pochodzi ta lampa. Uczepiłam się myśli, że być może ze Śląska Cieszyńskiego, niemniej jednak to tylko przypuszczenie niczym nie udokumentowane. Konsultacje zewnętrzne nie potwierdziły ani też nie zaprzeczyły moich rozważań na ten temat. Muzeum zakupiło ten przedmiot w 2009 r. od osoby prywatnej. Pierwotnym zaś miejscem znalezienia była giełda staroci na Dolnym Śląsku również w 2009 r.
Klasyk
Lampa posiada klasyczną sześciokątną budowę jaką niegdyś posiadały lampy procesyjne i uliczne w stylu secesji i art déco. Podstawowym materiałem jest mosiądz odlewniczy, szkło i drewno. Słowo klasyczny posiada szereg różnych odniesień i skojarzeń, niemniej jednak dla tego przedmiotu oznacza to, że stanowił on typowy przykład wzornictwa dla podobnych przedmiotów wytworzonych według tradycji i rzemiosła swojej epoki. Należy pamiętać, że owa klasyczność wzoru dzieła, nie umniejsza bynajmniej w jego obecnym wartościowaniu.
Redakcja Historypoż poszukuje informacji na temat zakładowej straży pożarnej nieistniejącej już Elektrowni I w Jaworznie na Górnym Śląsku.
Copyright 2022. HISTORYPOŻ&MUZEOPOŻ. Wszelkie prawa zastrzeżone.