historia ochrony przeciwpożarowej
historia straży pożarnej
dawny sprzęt techniki pożarniczej
Platforma edukacji w zakresie ochrony ruchomych zabytków techniki pożarniczej i opieki nad tymi zabytkami.
NA SKRÓTY
O PORTALU
W odniesieniu do historycznego taboru strażackiego, tj. sikawek oraz wozów rekwizytowych na podwoziu kołowym, posiadających w swej konstrukcji elementy drewniane takie jak koła, szprychy, siedliska, skrzynki, skrytki narzędziowe oraz drewniane pałąki - zasadne jest zachowanie tych elementów w naturalnym kolorze drewna, zabezpieczonego wyłącznie lakierem bezbarwnym.Z punktu widzenia ochrony zabytków, takie rozwiązanie pozostaje w zgodzie z zasadą autentyczności materiałowej i technologicznej, która stanowi jeden z podstawowych filarów konserwacji zabytków techniki.
Na przełomie XIX i XX wieku drewniany tabor strażacki wykonywany był z sezonowanego, suchego drewna jesionowego lub dębowego, charakteryzującego się wysoką wytrzymałością mechaniczną oraz odpornością na warunki eksploatacyjne. Materiały te cenione były nie tylko ze względów użytkowych, lecz również estetycznych. Ich naturalna struktura i barwa stanowiły istotny element wizualny wyrobów rzemieślniczych tego okresu.


Stosowanie kryjących powłok malarskich na elementach drewnianych nie było wówczas rozwiązaniem powszechnym i mogło występować jedynie lokalnie lub wtórnie, często w wyniku późniejszych napraw bądź modernizacji. Na blogu opublikowałam kiedyś artykuł, który pośrednio opisuje właśnie to zjawisko. Uważam, że zachowanie naturalnej kolorystyki drewna umożliwia czytelną ekspozycję struktury materiału, technik stolarskich i kołodziejskich oraz sposobów łączenia elementów, co ma istotne znaczenie poznawcze i edukacyjne.Zastosowanie lakieru bezbarwnego pełni funkcję ochronną, zabezpieczając drewno przed wilgocią, zabrudzeniami i degradacją biologiczną, jednocześnie nie ingerując w jego pierwotny wygląd. Takie działanie spełnia zasadę minimalnej ingerencji, pozwalając na zachowanie maksymalnej ilości oryginalnej substancji zabytkowej przy jednoczesnym zapewnieniu jej trwałości. W konsekwencji pozostawienie drewnianych elementów dawnego taboru strażackiego w naturalnym kolorze drewna należy uznać za rozwiązanie właściwe, historycznie uzasadnione oraz zgodne z obowiązującymi zasadami konserwacji zabytków.
d.j. [CMP]
Redakcja Historypoż poszukuje informacji na temat zakładowej straży pożarnej nieistniejącej już Elektrowni I w Jaworznie na Górnym Śląsku.
Copyright 2022. HISTORYPOŻ&MUZEOPOŻ. Wszelkie prawa zastrzeżone.