HISTORYPOŻ & MUZEOPOŻ

 

Blog o historii ochrony przeciwpożarowej, s​​​​​​przętu gaśniczego i działalności straży

HISTORYPOŻ & MUZEOPOŻ
Blog o historii ochrony przeciwpożarowej, s​​​​​​przętu gaśniczego i działalności straży
Blog o historii ochrony przeciwpożarowej, s​​​​​​przętu gaśniczego i działalności straży

historia ochrony przeciwpożarowej
historia straży pożarnej
dawny sprzęt techniki pożarniczej

Platforma edukacji w zakresie ochrony ruchomych zabytków techniki pożarniczej i opieki nad tymi zabytkami.

NA SKRÓTY

O PORTALU

23 grudnia 2021

Śrubogwóźdź

Śrubogwóźdź ratowniczy i zabezpieczający z II poł. XX w. o grubości ok. 15 mm i długości ok. 110 mm, to niewielkich rozmiarów hak stalowy lub żeliwny, który wraz z zamocowaną linką ratowniczą służył do wkręcenia i wbijania się w ramę okienną lub do ramy drzwi zewnętrznych i zewnętrznych oraz innych konstrukcji budynków typu poręcze, słupy, belki, ściany i itp. W polskich strażach pożarnych zawodowych i ochotniczych zarówno w I jak i w II poł. XX w. pełnił rolę znormalizowanego narzędzia ratowniczego i zabezpieczającego.

 

Danuta Janakiewicz-Oleksy

Centralne Muzeum Pożarnictwa w Mysłowicach

Krawędzie gwoździa z lekko zaokrąglonym łbem posiadają nieregularne nacięcia tworzące harpunowate zadry zwrócone w kierunku łba i przeciwnie do kierunku wbijania uniemożliwiając tym samym niekontrolowane  wyciągnięcie go z elementów, do których został wbity.

 

Długość części uzębionej do wbijania to ok. 85 mm.

Literatura:

 

[1] S. Kowalski, „Użytkowanie i konserwacja sprzętu pożarniczego”, wyd. Państwowe Wydawnictwa Techniczne, Warszawa 1953. s. 109.

[1] H. Ołdakowski, W. Struś, „Budowa sprzętu pożarniczego”, wyd. Związek Ochotniczych Straży Pożarnych , Warszawa 1958, s. 228-229.

Śrubogwóźdź przypomina kształtem wydłużony ostrosłup o przekroju kwadratowym i jest on połączeniem śruby - w dolnej jego części i gwoździa - w górnej części tworząc kąt prosty. W środku gwoździa pomiędzy ramionami znajduje się wywiercony otwór potocznie zwany uchem do linki.

 

Część górna służyła do wykonywania czynności polegających na wbijaniu się np. w ścianę, z kolei część śrubowa – gwintowana służyła do prowadzenia czynności mających na celu wkręcania się np. w ościeżnice.

Konserwacja tego przedmiotu w I poł. XX w. polegała na czyszczeniu go przy użyciu papieru ściernego lub szczotki do metali. Zalecano również natłuszczać wazeliną. W II poł. XX w. w publikacjach dotyczących konserwacji sprzętu strażackiego zalecano jedynie przechowywać w suchym miejscu. Badanie wytrzymałości polegało na sprawdzeniu ucha (otworu), zapewne przy różnych ćwiczeniach w ramach wyszkolenia bojowego i doraźnych inspekcji.

 

Ryc. przedstawia samą śrubę dla porównania jej z śrubogwóźdźiem.

04 lipca 2024
Pożarnicze Żuki u niejednego strażaka, który odwiedza muzeum pożarnictwa wzbudzają silne emocje. Eksponaty muzealne z kategorii motoryzacja, nie zawsze udaje
21 czerwca 2024
Niedawno podczas indywidualnego oprowadzania po muzeum pożarnictwa, kiedy opowiadałam o najstarszych autopogotowiach i samochodach rekwizytowych ze zbiorów Centralnego Muzeum Pożarnictwa,
25 maja 2024
XIX wiek i początek XX  to okres, w którym nadal szukano różnych innowacyjnych rozwiązań w celu zastosowania sztucznych metod reanimacyjnych.

PRZEJDŹ DO INNYCH ARTYKUŁÓW

Redakcja Historypoż poszukuje informacji na temat zakładowej straży pożarnej nieistniejącej już Elektrowni I w Jaworznie na Górnym Śląsku.

 


 

Copyright 2022. HISTORYPOŻ&MUZEOPOŻ. Wszelkie prawa zastrzeżone. 

 

Blog o historii ochrony przeciwpożarowej, s​​​​​​przętu gaśniczego i działalności straży
Blog o historii ochrony przeciwpożarowej, s​​​​​​przętu gaśniczego i działalności straży
Blog o historii ochrony przeciwpożarowej, s​​​​​​przętu gaśniczego i działalności straży